De redding van een rotte Apple

Door Johnny op zondag 2 november 2014 16:02 - Reacties (40)
Categorieën: hardware, repair, Views: 12.431

Macbook Pro 15" matte

Inmiddels is het ruim 3 jaar geleden dat ik met smart zat te wachten op een nieuwe Macbook Pro van Apple met daarin Intel's Sandy Bridge processor. Deze vernieuwde processorachitectuur leverde namelijk een grote snelheidsverbetering bovenop wat Apple daarvoor aanbood, en bij het bewerken van HD video is iedere extra megahertz mooi meegenomen.

In april 2011 was het dan eindelijk zo ver en kreeg ik mijn 15" Macbook Pro, inclusief de upgrade naar een Intel i7 2.2 Ghz quadcore processor en AMD Radeon 6750M grafische chip, de snelste hardware die op dat moment te krijgen was.

Na iets meer dan 3 jaar uitstekend te hebben gefunctioneerd liep de computer opeens vast, na een paar dagen startte de computer helemaal niet meer op. De symptomen wezen op een defecte videochip. Een snelle speurtocht op het internet bevestigde dat vermoeden; ik was namelijk niet de eerste met dit probleem. Vele anderen met een Macbook Pro uit dezelfde serie hebben hetzelfde probleem.

Ontkenning van Apple

Apple negeert het probleem terwijl er op het internet meldingen van duizenden mensen met hetzelfde probleem zijn te vinden. De petitie aan Apple om dit probleem te erkennen en hun klanten te geven waar ze recht op hebben; een werkende computer, is inmiddels al meer dan 25.000 keer ondertekend.

Oorzaak

Hoewel het niet bevestigd is wat de oorzaak van het probleem is, lijkt het de meest voor de hand liggende oorzaak dat de verbinding tussen het moederbord en de videochip na verloop van tijd loslaat. Omdat er sinds een aantal jaar geen lood meer mag worden gebruikt in consumentenelectronika wordt er loodvrij gesoldeerd omdat het niet goed is voor het milieu op het moment dat de electronika wordt gerecycled.

Lood wordt aan soldeertin toegevoegd zodat er makkelijker mee te werken is. Loodvrij soldeertin heeft een hogere smelttemperatuur en de soldeerverbindingen kunnen broos zijn als de temperatuur niet precies goed is verdeeld. Een andere nadeel van loodvrij solderen is dat er na verloop van tijd metaalhaartjes ontstaan die kortsluiting kunnen geven.

Doordat de grafische chip bij gebruik opwarmt, en daardoor uitzet en daarna weer afkoelt en krimpt worden de soldeerverbindingen steeds belast, en als ze eenmaal loslaten, of kortsluiting maken dan loopt de computer vast.

Omdat de grafische chip, net zoals de CPU vastgesoldeerd zit op het logic board van de computer te vervangen. Mijn lokale Apple Reseller vroeg men 680 euro hiervoor. Daarvoor krijg je een nieuwe logic board met daarop een nieuwe CPU en grafische chip, uiteraard loodvrij gesoldeerd, dus met een grote kans dat hij over een paar jaar weer de geest geeft, maar dan is de laptop meer dan 5 jaar oud, en een reparatie niet meer de moeite waard.

Ik kreeg wel een telefoonnummer van Apple waar ik naar toe mocht bellen om te smeken of ze alsjeblieft voor mij een uitzondering willen maken et het negeren van consumentenrecht en me tegemoet te komen met de reparatiekosten.

Omdat ik geen zin had in smeken, en al helemaal niet om Apple geld te geven als beloning voor het leveren van een slecht product ging ik op zoek naar een alternatief.

Ball Grid Array (BGA) rework

Via het discussieforum op de website van Apple kwam ik er achter dat er bedrijfjes zijn die zich specialiseren in het repareren van deze laptops, via een proces dat Ball Grid Array (BGA) rework heet.

Chips worden vaak gesoldeerd met balletjes (ball) soldeertin die in een raster (grid) tussen de chip en de printplaat worden geplaatst en dan worden verhit zodat ze smelten. Het loshalen is daarna lastig, volgens Apple niet de moeite waard, maar voor duurdere elektronica kan het de moeite waard zijn om componenten van de printplaat te hergebruiken.

Bij BGA rework wordt de printplaat (logic board) op een speciale tafel gelegd waar warme lucht uit wordt geblazen. Vervolgens wordt het component dat moet worden verwijderd extra verhit van bovenaf naar een temperatuur waarop de soldeertin smelt zodat het component kan worden losgehaald.

Soms is het smelten en laten stollen van het soldeertin al genoeg om een slechte verbinding te herstellen. Een wat primitievere manier om dit te doen is door een printplaat in de oven te leggen, wat uiteraard het risico meebrengt dat er iets smelt wat niet de bedoeling was. Voor elektronica die de reparatiekosten niet waard is kan het een oplossing zijn.

Met BGA rework kan het onderdeel echter ook worden vervangen. De overgebleven soldeertin wordt verwijderd door deze er van te schrapen en af te zuigen. Een nieuw component met verse soldeertin er onder wordt op de printplaat geplaatst, en vervolgens weer lokaal verhit zodat deze smelt.

Temperatuursensors die op een computer zijn aangesloten zorgen tijdens het verhitten en afkoelen dat de temperatuur via de juiste curve verloopt.



Video van Intel over BGA rework


Reparatie

Op Ebay vond ik een bedrijf in Groot-Brittannië dat zich specialiseert in Macbook Pro's en ook andere laptops die soortgelijke problemen hebben. Het emailcontact verliep goed, dus heb ik de harde schijf verwijderd en de computer goed verpakt, en volgens de instructies aangetekend naar Groot-Brittannië verzonden.

Daar werd de diagnose gesteld dat het inderdaad de grafische chip was die het probleem was. Na het geld voor de reparatie te hebben overgemaakt via Paypal is de AMD Radeon 6750M chip verwijderd, voor een kleine meerprijs kreeg ik een upgrade naar een iets snellere 6770M chip, vastgesoldeerd met lood. Kosten, inclusief verzending: iets minder dan 300 euro.

Macbook Pro logic board
Foto's van het logic board genomen tijdens de reparatie


Ongeveer een week later was de laptop weer terug in Nederland, met 6 maanden garantie op de reparatie. Inmiddels is het ruim 6 maanden verder en functioneert nog steeds uitstekend. Mijn laptop kan weer jaren mee, en ik denk wel twee keer na voordat ik weer geld aan Apple geef.

Volgende: Introduction to online cartography: The making of Hay Fever Map The Hague 04-'13 Introduction to online cartography: The making of Hay Fever Map The Hague

Reacties


Door Tweakers user mincedmeat, zondag 2 november 2014 16:28

300 euro reparatie aan een 5 jaar oude laptop? Ik zou dat niet gedaan hebben.

Door Tweakers user coyote1980, zondag 2 november 2014 16:42

Niet gedaan? Ach ik zou er best even over nagedacht moeten hebben, maar als je met de hardware nog prima uit de voeten kunt dan is dit #WINNING op zoveel manieren.

Het is de huidige wegwerpcultuur die medeschuldig is aan het feit dat er tegenwoordig minder en minder ontworpen wordt om lang mee te gaan. Vroeger was het heel normaal dat je je oude apparaat liet repareren als er iets mee was. Vandaag de dag is het al snel 'pleur maar weg en koop maar een nieuwe'. Wat natuurlijk best jammer is, er moet extra veel geproduceerd en getransporteerd worden en extra afval verwerkt worden terwijl het apparaat met een reparatie weer prima is en voorgaande helemaal niet aan de orde is.

Maar goed, het hangt van het product en de omstandigheden af of reparatie zinvol is. Ik denk dat het in dit geval zeker zinvol was: go Johnny! :)

Door Tweakers user FlipFluitketel, zondag 2 november 2014 16:53

dbhuis schreef op zondag 02 november 2014 @ 16:28:
300 euro reparatie aan een 5 jaar oude laptop? Ik zou dat niet gedaan hebben.
5 jaar :? april 2011 tot nu is 3,5 jaar.

Afhankelijk van wat de prijs was en hoe lang ie er nog mee wil doen, why not.. Het is nog altijd goedkoper dan een nieuwe met soortgelijke specificaties.

[Reactie gewijzigd op zondag 2 november 2014 16:53]


Door Tweakers user sebastius, zondag 2 november 2014 16:56

Defect brengt deze laptop hoogstens 200 op, werkend iets van 700. Een 300 euro er in stoppen is an sich niet gek dus. Ik persoonlijk was eerder bij Apple meer gaan claimen.

Ik ben zelf meer van de reflow dan reball, hoewel de reball in principe veel, veel betrouwbaarder kan zijn. Het prijsverschil vind ik wel absurd, en 300 euro is zelfs voor een reball erg aan de prijs.

Door Tweakers user thaan, zondag 2 november 2014 16:56

dbhuis schreef op zondag 02 november 2014 @ 16:28:
300 euro reparatie aan een 5 jaar oude laptop? Ik zou dat niet gedaan hebben.
Bedenk wel dat dit model MacBook (ik heb namelijk exact dezelfde!) een paar punten heeft waardoor het lastig is hem te vervangen..

1) 15"
Wil je nu een 15" MacBook, dan betaal je minimaal ¤2029,-. Terwijl dit model (met high-res scherm als optie) toentertijd 1850,- kostte.

2) Quadcore i7.
Zelfde als hierboven, de enige MacBook met quadcore is de 15" en die begint bij een prijs die hoger is dan wat deze laptop heeft gekost

3) 16GB Geheugen
In 2011 kostte 16GB RAM maar ¤60,- (los) dus die heb ik er vrolijk ingegooid. Wil je dat nu, dan betaal je de hoofdprijs.

4) Dedicated GPU
Is ook alleen maar in het 15" model dat afschuwelijk duur is..

5) Harddisk/SSD is vervangbaar
Geen enkele MacBook Pro Retina kun je de SSD/harddisk van vervangen.
In dit model MacBook kunnen 2 harddisks/SSD's, dat kan niet bij wat je nu zou moeten kopen. Ik werk vrolijk met een 500GB harddisk + 128GB SSD, is er iets mis mee? Prima, vervang ik ze voor een paar tientjes. Kan niet bij een nieuwe..

Oftewel, ¤300,- vindt ik geen geld voor een upgrade van GPU én nog rustig 3 jaar langer met deze laptop kunnen werken, want ik zou niet weten wat een vervanger van deze laptop zou kunnen zijn voor een redelijke prijs.


Kun je een linkje plaatsen naar het bedrijf waar je dit hebt laten doen? Dit ga ik namelijk in de toekomst helaas ook nodig hebben.

[Reactie gewijzigd op zondag 2 november 2014 16:57]


Door Tweakers user Aionicus, zondag 2 november 2014 17:17

thaan schreef op zondag 02 november 2014 @ 16:56:
[...]

Bedenk wel dat dit model MacBook (ik heb namelijk exact dezelfde!) een paar punten heeft waardoor het lastig is hem te vervangen..

1) 15"
Wil je nu een 15" MacBook, dan betaal je minimaal ¤2029,-. Terwijl dit model (met high-res scherm als optie) toentertijd 1850,- kostte.

2) Quadcore i7.
Zelfde als hierboven, de enige MacBook met quadcore is de 15" en die begint bij een prijs die hoger is dan wat deze laptop heeft gekost

3) 16GB Geheugen
In 2011 kostte 16GB RAM maar ¤60,- (los) dus die heb ik er vrolijk ingegooid. Wil je dat nu, dan betaal je de hoofdprijs.

4) Dedicated GPU
Is ook alleen maar in het 15" model dat afschuwelijk duur is..

5) Harddisk/SSD is vervangbaar
Geen enkele MacBook Pro Retina kun je de SSD/harddisk van vervangen.
In dit model MacBook kunnen 2 harddisks/SSD's, dat kan niet bij wat je nu zou moeten kopen. Ik werk vrolijk met een 500GB harddisk + 128GB SSD, is er iets mis mee? Prima, vervang ik ze voor een paar tientjes. Kan niet bij een nieuwe..

Oftewel, ¤300,- vindt ik geen geld voor een upgrade van GPU én nog rustig 3 jaar langer met deze laptop kunnen werken, want ik zou niet weten wat een vervanger van deze laptop zou kunnen zijn voor een redelijke prijs.


Kun je een linkje plaatsen naar het bedrijf waar je dit hebt laten doen? Dit ga ik namelijk in de toekomst helaas ook nodig hebben.
tjah.... als je gewoon een "echte" laptop had gekocht ipv een apple laptop zat je nu niet aan die vervelende kosten. Het blijven premium prijzen en apple heeft hun design ook specifiek op dit soort punten gebouwd , dus juist moeilijk te vervangen zodat je als "sheep" eerder aan hoge kosten zit. Ik heb zelf destijds gewoon een laptop van ca 600-800 euro gekocht en die troeft de macbook op elk vlak af , zeker als het gaat om reparaties :p.

1) 17"hdd
2) quadcore i7
3) 32gb mem
4) dedicated ati gpu - niet de allersterkste , maar goed genoeg voor wat ik ermee doe.
5) natuurlijk is een hdd/ssd vervangbaar , drive brackets zijn er ook nog.
6 ) het is geen apple :D dus ipv een half bakken apparaat heb je een echt werkende computer ( al moet je natuurlijk even windows verwijderen en linux installeren ^^)


Leuk dat je in ieder geval je pctje nog hebt weten te fixxen . het is inderdaad te gek voor woorden (maar wel typical apple) dat ze consumenten rechten niet nakomen en dat ze "ontkennen" dat er iets is.

De enige apple's die er in dit huishouden binnenkomen zijn de apple's die we gebruiken als luxe "frisbee".

Volgende keer gewoon een normale laptop nemen met een linux variant en je wilt nooit meer terug :)

[Reactie gewijzigd op zondag 2 november 2014 17:19]


Door Tweakers user auto660, zondag 2 november 2014 17:25

Veel mensen reageren dat apple producten overpriced zijn en dat zijn ze deels ook maar als je ziet wat voor een design je er voor terug krijgt en wat voor een accuduur en hoe goed dat samenwerkt met het OS dan kan ik mij niet voorstellen dat je achteraf spijt hebt van je aankoop. Laatst was er een topic op tweakers en daarbij gingen ze eens kijken wat een vergelijkbare laptop kostte vergeleken eentje van apple, het verschil was uiteindelijk maar heel klein. Ik snap mensen die een MacBook kopen dan ook prima :) Dit probleem komt tegenwoordig bij alle laptops voor, ze worden allemaal op dezelfde manier in elkaar gezeten met loodvrije tin. De ene laptop is even wat beter gesoldeerd dan de andere (gevoeligheid van loodvrij soldeer) maar dit had net zo goed bij een Asus of Dell voor kunnen komen. Tegenwoordig komt het probleem alleen veel minder voor omdat het solderen steeds beter wordt maar ook door technieken als nvidia optimus of amd enduro waardoor je "zware" videokaart minder lang aanstaat dan vroeger. Ook hebben ze de laatste tijd de koeling enorm verbeterd bij dit soort laptops.

Trouwens hulde voor deze reparatie! Het is ook wel grappig dat je gewoon kan upgraden van een 6750M naar een 6770M :p Zelf heb ik een acer met een 6650M en als mijn moederbord overlijdt dan zou ik moeten kijken naar een moederbord met een 7670M ofzo, want met dit type zijn veel verschillende configuraties gemaakt. :)

Door Tweakers user hyptonize, zondag 2 november 2014 18:03

Aionicus schreef op zondag 02 november 2014 @ 17:17:
[...]


tjah.... als je gewoon een "echte" laptop had gekocht ipv een apple laptop zat je nu niet aan die vervelende kosten. Het blijven premium prijzen en apple heeft hun design ook specifiek op dit soort punten gebouwd , dus juist moeilijk te vervangen zodat je als "sheep" eerder aan hoge kosten zit. Ik heb zelf destijds gewoon een laptop van ca 600-800 euro gekocht en die troeft de macbook op elk vlak af , zeker als het gaat om reparaties :p.

1) 17"hdd
2) quadcore i7
3) 32gb mem
4) dedicated ati gpu - niet de allersterkste , maar goed genoeg voor wat ik ermee doe.
5) natuurlijk is een hdd/ssd vervangbaar , drive brackets zijn er ook nog.
6 ) het is geen apple :D dus ipv een half bakken apparaat heb je een echt werkende computer ( al moet je natuurlijk even windows verwijderen en linux installeren ^^)


Leuk dat je in ieder geval je pctje nog hebt weten te fixxen . het is inderdaad te gek voor woorden (maar wel typical apple) dat ze consumenten rechten niet nakomen en dat ze "ontkennen" dat er iets is.

De enige apple's die er in dit huishouden binnenkomen zijn de apple's die we gebruiken als luxe "frisbee".

Volgende keer gewoon een normale laptop nemen met een linux variant en je wilt nooit meer terug :)
De toon in dit bericht is dan weer heel erg jammer. "Had je maar een 'echte' laptop moeten kopen", "volgende keer gewoon een normale laptop ... je wilt nooit meer terug"

Mag Johnny dit gewoon voor zichzelf bepalen? Dankjewel.

Door Tweakers user Luxx, zondag 2 november 2014 18:04

dbhuis schreef op zondag 02 november 2014 @ 16:28:
300 euro reparatie aan een 5 jaar oude laptop? Ik zou dat niet gedaan hebben.
Als ik het goed lees, komt hij uit 2011, dus dat maakt hem 3 jaar oud. Nog altijd veel geld, maar...
- Apple spul is best duur, maar heeft een hogere economische levensduur dan 'goedkoper windows laptops' waar ze vaak mee vergeleken worden. n.b. De betere windows laptops gaan tegenwoordig ook makkelijk langer mee dan 3 jaar. Zelf ben ik nog altijd erg tevreden met mijn Lenovo T61 (ok, die heeft wel een RAM en SSD upgrade gehad, maar daarmee draait hij prima win8.1)
- de restwaarde van werkende Apple computers is verbazingwekkend hoog. Kijkt voor de grap eens in V&A of Marktplaats, de bedragen die gegeven worden voor oude Apples zijn echt hoog.

Door Tweakers user Spekkie88, zondag 2 november 2014 18:31

sebastius schreef op zondag 02 november 2014 @ 16:56:
Defect brengt deze laptop hoogstens 200 op, werkend iets van 700. Een 300 euro er in stoppen is an sich niet gek dus. Ik persoonlijk was eerder bij Apple meer gaan claimen.

Ik ben zelf meer van de reflow dan reball, hoewel de reball in principe veel, veel betrouwbaarder kan zijn. Het prijsverschil vind ik wel absurd, en 300 euro is zelfs voor een reball erg aan de prijs.
Maar dit was inclusief nieuwe GPU, niet alleen voor de reball dus...

Door Tweakers user Hennie-M, zondag 2 november 2014 18:39

Wat ik mis, is de link naar die persoon die de laptop kan fixen!
Ik ken namelijk iemand met hetzelfde probleem en een macbook die hij eigenlijk niet weg wil doen (maar wel een nieuwe MBP gekocht heeft)

Door Tweakers user sebastius, zondag 2 november 2014 18:56

Hennie-M schreef op zondag 02 november 2014 @ 18:39:
Wat ik mis, is de link naar die persoon die de laptop kan fixen!
Ik ken namelijk iemand met hetzelfde probleem en een macbook die hij eigenlijk niet weg wil doen (maar wel een nieuwe MBP gekocht heeft)
Het lijkt een fix, maar het probleem schijnt niet te zitten in de soldeer-balletjes. Het zit in de verbinding tussen de chip en de die (dus tussen de balletjes en het daadwerkelijke chipje in de behuizing). Ook de 6770m zal kapot gaan :)

Door Tweakers user Webgnome, zondag 2 november 2014 19:32

Aionicus schreef op zondag 02 november 2014 @ 17:17:
[...]

Volgende keer gewoon een normale laptop nemen met een linux variant en je wilt nooit meer terug :)
Ik sluit mij aan bij Spekkie88. Als Johny een 'echte' laptop had willen hebben had ie daar vast wel zijn geld in gestoken. Als je het lijstje bekijkt van wat thaan aangeeft en jou lijstje dan zit er een verschil in dat neit te verklaren is. Waarom een 17" kopen als je dat niet wil/hoeft?

Daarnaast is een Apple een laptop die je koopt omdat het ding gewoon werkt. Dat Apple op andere vlakken (zoals het aangehaalde in de blogpost ) nalatig is wil niet zeggen dat het product als geheel slecht is.

Dat moet nog maar blijken bij een acer/asus/whatever laptop met zelfstandig linux erop geinstalleerd. MAar goed daar gaat het helemaal niet over. Toch mooi dat zijn laptop weer is gereparteerd voor een aanvaardbaar bedrag.

Door Tweakers user Rob, zondag 2 november 2014 20:12

Webgnome schreef op zondag 02 november 2014 @ 19:32:
[...]
Daarnaast is een Apple een laptop die je koopt omdat het ding gewoon werkt. Dat Apple op andere vlakken (zoals het aangehaalde in de blogpost ) nalatig is wil niet zeggen dat het product als geheel slecht is.
Omdat het ding gewoon werkt.... waar slaat dat op? De Windows laptop waarop ik dit tik, werkt ook gewoon en dat doet hij al jaren. Ik heb er zelf ooit eens een SSD in gezet want daar werd hij nog sneller van.

Helaas lees ik wel heel vaak dat bij de Macbook Pro's de videochip het laat afweten. Ik heb er laatst ook 1 in mijn handen gehad. Dat was een ouder model, maar precies hetzelfde probleem...

Door Tweakers user woutertjuh88, zondag 2 november 2014 20:15

Als je nog je aankoop bon had en deze niet zakelijk is aangeschaft, had je gewoon gebruik kunnen maken van consumentenrecht via een AASP of PSP. Dan had je ook 3 maanden garantie, geen upgrade, maar koste het je ook geen 300 euro.

Door Tweakers user bonyuri, zondag 2 november 2014 20:19

Webgnome schreef op zondag 02 november 2014 @ 19:32:
[...]

Daarnaast is een Apple een laptop die je koopt omdat het ding gewoon werkt.
I lol'ed :D

Door Tweakers user thaan, zondag 2 november 2014 20:32

Webgnome schreef op zondag 02 november 2014 @ 19:32:
[...]


Ik sluit mij aan bij Spekkie88. Als Johny een 'echte' laptop had willen hebben had ie daar vast wel zijn geld in gestoken. Als je het lijstje bekijkt van wat thaan aangeeft en jou lijstje dan zit er een verschil in dat neit te verklaren is. Waarom een 17" kopen als je dat niet wil/hoeft?

Daarnaast is een Apple een laptop die je koopt omdat het ding gewoon werkt. Dat Apple op andere vlakken (zoals het aangehaalde in de blogpost ) nalatig is wil niet zeggen dat het product als geheel slecht is.

Dat moet nog maar blijken bij een acer/asus/whatever laptop met zelfstandig linux erop geinstalleerd. MAar goed daar gaat het helemaal niet over. Toch mooi dat zijn laptop weer is gereparteerd voor een aanvaardbaar bedrag.
Precies, dit zijn laptops van ¤1800++. Als ik een vergelijkbare Windows bak had gewild, dan had ik die wel gekocht ;)

Ik wil geen Windows, Linux, *BSD of ander gedrocht, ik wil een bak met OS X en die heb ik gekocht, en ik wil geen nieuwe om de redenen die ik heb opgenoemd, ik kan er namelijk (op het scherm na) alleen maar op achteruitgaan als ik een nieuwe koop.
De Retina MacBook Pro's zijn mooi, maar op de punten die ik noem slechter dan de 2011 MacBook die ik nu heb, en ik wil er liever niet op achteruit gaan.

Wat Webgnome zegt: het zal me een worst weten wat je allemaal wel niet had kunnen kopen aan Windows laptops voor ditzelfde geld, dat was voor mij niet eens een optie.
Wat Aionicus allemaal loopt te ratelen is hetzelfde als een gezin dat op zoek is naar een grote sedan, en dan een motor voor vader/moeder/2 kinderen adviseren. Lekker handig.

[Reactie gewijzigd op zondag 2 november 2014 20:33]


Door Tweakers user Karmos, zondag 2 november 2014 21:05

Wauw, die prijs die apple vraagt voor de reparatie, schandalig! Mooi dat het ook kan voor de helft en je der nog op vooruit bent gegaan!

Door Tweakers user i-chat, zondag 2 november 2014 21:54

lol die prijzen die gerekend worden voor een 'officiele reparatie .... daar koop je zowat een vergelijkbare gewone laptop nieuw voor ... nu dan tenminste we zijn immers 3 jaar later...

op zich natuurlijk fijn voor je da tje op deze manier jezelf een halve iphone (oh wacht die zijn ook best veel te duur) bespaard aan reparatiekosten ;) nu maar hopen dat het de investering waard was en er over een jar niet iets ander naar de klote gaat en je weer diep in de buidel kunt ... toch vind ik het voor een laptop van die prijs niet kunnen dat dit soort dingen (1) zo lastig te repareren zijn (2) zo schandalig duur zijn... dat dit voor een 600 euro laptopje nog opgaat wil niet zeggen dat een 1000+ laptop dergelijke problemen ook mag hebben.

Door Tweakers user thaan, zondag 2 november 2014 22:03

i-chat schreef op zondag 02 november 2014 @ 21:54:
lol die prijzen die gerekend worden voor een 'officiele reparatie .... daar koop je zowat een vergelijkbare gewone laptop nieuw voor ... nu dan tenminste we zijn immers 3 jaar later...
Dat is dus het hele probleem & waarom dit gebeurd: wat je zegt klopt niet & kan niet, voor dat geld koop je dus bij lánge na geen nieuwe.

Welke MacBook voor onder de ¤1000,- heeft vergelijkbare specs met deze MacBook?

En nou niet komen aanzetten met een Asus/Acer/Toshiba/Windowsbak, want dat is écht niet vergelijkbaar ;)

Door Tweakers user WhiteDog, zondag 2 november 2014 22:05

Hoe zit het met de levensduur van je batterij? Heb die van mijn MacBook Air ook ooit vervangen (na 5 jaar). Nog geen 6 maanden later heeft de "nieuwe" batterij het ook begeven. Voor mij geen Mac meer alvast.

Door Tweakers user Johnny, zondag 2 november 2014 23:04

Hennie-M schreef op zondag 02 november 2014 @ 18:39:
Wat ik mis, is de link naar die persoon die de laptop kan fixen!
Ik ken namelijk iemand met hetzelfde probleem en een macbook die hij eigenlijk niet weg wil doen (maar wel een nieuwe MBP gekocht heeft)
Hier de link naar de reparatiedienst van BGA Repair UK op Ebay (Tektronics) je kan ook emailen naar ebay@bgarepair.co.uk.
sebastius schreef op zondag 02 november 2014 @ 16:56:
Defect brengt deze laptop hoogstens 200 op, werkend iets van 700. Een 300 euro er in stoppen is an sich niet gek dus. Ik persoonlijk was eerder bij Apple meer gaan claimen.

Ik ben zelf meer van de reflow dan reball, hoewel de reball in principe veel, veel betrouwbaarder kan zijn. Het prijsverschil vind ik wel absurd, en 300 euro is zelfs voor een reball erg aan de prijs.
De wisselkoers is reparatie zelf was 169 Britse Pond, daarbij kwamen de verzendkosten vanuit Nederland, 15 pond voor de upgrade en 12 pond voor het terugsturen.
sebastius schreef op zondag 02 november 2014 @ 18:56:
[...]
Het lijkt een fix, maar het probleem schijnt niet te zitten in de soldeer-balletjes. Het zit in de verbinding tussen de chip en de die (dus tussen de balletjes en het daadwerkelijke chipje in de behuizing). Ook de 6770m zal kapot gaan :)
Interessant, heb je daar toevallig meer informatie over? Heb je het over de soldeerpasta zoals in de video van Intel wordt omschreven, of iets anders?
woutertjuh88 schreef op zondag 02 november 2014 @ 20:15:
Als je nog je aankoop bon had en deze niet zakelijk is aangeschaft, had je gewoon gebruik kunnen maken van consumentenrecht via een AASP of PSP. Dan had je ook 3 maanden garantie, geen upgrade, maar koste het je ook geen 300 euro.
Ik ben naar een AASP geweest, en op internet zijn er duizenden anderen die dat ook hebben gedaan, maar weinig verhalen van mensen die hem gratis gerepareerd hebben gekregen.
WhiteDog schreef op zondag 02 november 2014 @ 22:05:
Hoe zit het met de levensduur van je batterij? Heb die van mijn MacBook Air ook ooit vervangen (na 5 jaar). Nog geen 6 maanden later heeft de "nieuwe" batterij het ook begeven. Voor mij geen Mac meer alvast.
Uiteraard niet meer heel goed na 3 jaar, maar ik geen goed idee van de daadwerkelijke capaciteit omdat hem de laatste tijd voornamelijk thuis gebruik aan mijn bureau, de batterij dient eigenlijk alleen als UPS bij het verplaatsen en vervoeren, wat een paar keer per jaar is als ik ergens ter plekke een video moet bewerken.

Door Tweakers user i-chat, maandag 3 november 2014 08:11

thaan schreef op zondag 02 november 2014 @ 22:03:
[...]

Dat is dus het hele probleem & waarom dit gebeurd: wat je zegt klopt niet & kan niet, voor dat geld koop je dus bij lánge na geen nieuwe.

Welke MacBook voor onder de ¤1000,- heeft vergelijkbare specs met deze MacBook?

En nou niet komen aanzetten met een Asus/Acer/Toshiba/Windowsbak, want dat is écht niet vergelijkbaar ;)
wat een kull argument, dat bedrijven als acer en asus, af en toe wat plastic brollwerk leveren als het gaat om behuizingen etc, of brakke toestenbordjes inbouwen, prima daar ga ik wel in mee, maar sinds apple gestopt is met PPC, hardware en over is op inel x86-64 hardware staat niets een vergelijking meer in de weg, met laptops van MSI, Dell Alienware, hp, of toshiba. die allemaal in het 850 ~ 1250 euro segment zeer nette laptopjes bouwen die absoluut mee komen met dit soort spull.

ik wordt wel een beetje moe van het feit hoe bepaalde mensen vandaag roepen dat een apple echt niet met een alienware te vergelijken is, omdat het een heel ander apparaat is, maar vervolgens wel roepen dat apple geen monopolist is en zich daarom niet hoeft te houden aan dezelfde regels ls bijv microsoft, als het gaat om diensten als itunes, icloud en safari..

verder ga je totaal voorbij aan het punt dat ik maakte, dat dit soort dure reparaties niet zoude mogen op AA+ grade notebooks, zoals je zelf al aangeeft het is verdorie geen acer laptopje van 600 euro.

Door Tweakers user Kevinp, maandag 3 november 2014 08:18

Ik vraag me eigenlijk meer af wanneer Apple een productiefout maakt of Apple niet voor dergelijke reparaties op hoort te draaien.

Hoewel je gelijk halen erg lastig zal worden.

Door Tweakers user thaan, maandag 3 november 2014 10:06

i-chat schreef op maandag 03 november 2014 @ 08:11:
[...]


wat een kull argument, dat bedrijven als acer en asus, af en toe wat plastic brollwerk leveren als het gaat om behuizingen etc, of brakke toestenbordjes inbouwen, prima daar ga ik wel in mee, maar sinds apple gestopt is met PPC, hardware en over is op inel x86-64 hardware staat niets een vergelijking meer in de weg, met laptops van MSI, Dell Alienware, hp, of toshiba. die allemaal in het 850 ~ 1250 euro segment zeer nette laptopjes bouwen die absoluut mee komen met dit soort spull.

ik wordt wel een beetje moe van het feit hoe bepaalde mensen vandaag roepen dat een apple echt niet met een alienware te vergelijken is, omdat het een heel ander apparaat is, maar vervolgens wel roepen dat apple geen monopolist is en zich daarom niet hoeft te houden aan dezelfde regels ls bijv microsoft, als het gaat om diensten als itunes, icloud en safari..

verder ga je totaal voorbij aan het punt dat ik maakte, dat dit soort dure reparaties niet zoude mogen op AA+ grade notebooks, zoals je zelf al aangeeft het is verdorie geen acer laptopje van 600 euro.
Dat is absoluut geen kill argument: jij vergelijkt zaken die voor mij niet vergelijkbaar zijn.
Jij vergelijkt Windows laptops met een MacBook: dat is voor mij geen vergelijking want ik zou nooit een Windows laptop overwegen. Ik wil namelijk geen windows, maar OS X.

Waarom zou ik dan in hemelsnaam naar willekeurige merken Windows laptops gaan kijken? Dat is toch de grootste bullshit vergelijking ooit?
JIJ kan het wellicht willen/kopen/vergelijkbaar vinden, maar dat maakt het niet automatisch voor míj een optie. Ik werk al járen met OS X en ben niet van plan over te stappen.

Dat dit soort dure reparaties niet zouden mogen ga ik niet over in discussie, want dat zou inderdaad niet mogen gebeuren. Maar hey: ik ben maar 1 consument, Apple zwicht niet voor mij, what am I gonna do? Als het geen optie is dat Apple het gratis repareert, valt er verder weinig aan te doen.

Door Tweakers user Vnze, maandag 3 november 2014 10:24

i-chat schreef op maandag 03 november 2014 @ 08:11:
[...]


wat een kull argument, dat bedrijven als acer en asus, af en toe wat plastic brollwerk leveren als het gaat om behuizingen etc, of brakke toestenbordjes inbouwen, prima daar ga ik wel in mee, maar sinds apple gestopt is met PPC, hardware en over is op inel x86-64 hardware staat niets een vergelijking meer in de weg, met laptops van MSI, Dell Alienware, hp, of toshiba. die allemaal in het 850 ~ 1250 euro segment zeer nette laptopjes bouwen die absoluut mee komen met dit soort spull.

ik wordt wel een beetje moe van het feit hoe bepaalde mensen vandaag roepen dat een apple echt niet met een alienware te vergelijken is, omdat het een heel ander apparaat is, maar vervolgens wel roepen dat apple geen monopolist is en zich daarom niet hoeft te houden aan dezelfde regels ls bijv microsoft, als het gaat om diensten als itunes, icloud en safari..

verder ga je totaal voorbij aan het punt dat ik maakte, dat dit soort dure reparaties niet zoude mogen op AA+ grade notebooks, zoals je zelf al aangeeft het is verdorie geen acer laptopje van 600 euro.
Dit. Als je graag een Apple wilt ga je gang. Niemand die je gaat tegenhouden en inderdaad het zijn mooie laptops. Zowel qua specs als design. Als je fan bent van OSX is er trouwens ook geen andere keuze.

MAAR een Dell / HP / Lenovo / ... Laptop in het 900+ segment is zeker wel te vergelijken met een Apple. Mijn HP Elite book voor mijn neus kost grofweg evenveel als een Macbook Air maar heeft een beter scherm en grotere SSD. Design is vergelijkbaar (welke moderne laptop is dat nu niet. Gaming spul daar gelaten) en prestaties ook. Van service moet Apple het blijkbaar ook niet hebben. Mijn oude Dell is buiten garantie 3 keer gerepareerd en daarna kosteloos vervangen!

Vergelijk je Macbook eens met de echte concurrentie ipv 400 euro Acer laptops. Je zal zien dat Apple niet meer zoveel voordelen heeft als sommige roepen. OS en design is smaak en voor sommige irrelevant, service is niet beter en prestaties ook niet. Waarom mogen we een Apple laptop dan niet vergelijken met een Windows laptop? Neerbuigend doen over Windows systemen als Applebezitter is niet bepaald beter dan het omgekeerde hoor.

Wees blij met je Apple maar aub doe niet alsof het superieur is omwille van een OS.

edit:
thaan schreef op zondag 02 november 2014 @ 22:03:
Welke MacBook voor onder de ¤1000,- heeft vergelijkbare specs met deze MacBook?
jij begint over bullshit argumenten maar dan stel je zelf zoiets? "Welke Volkswagen Golf voor onder ¤12.000 heeft betere specs dan mijn Golf '98?"

Als jij enkel Apple wilt goed, fijn voor jou ga je gang maar stop met dat neerbuigend gedoe en stop met het afschrijven van alle andere systemen als rommel gewoon omdat het jouw smaak niet is.

[Reactie gewijzigd op maandag 3 november 2014 10:30]


Door Tweakers user sdk1985, maandag 3 november 2014 10:26

Johnny schreef op zondag 02 november 2014 @ 23:04:
[...]

Uiteraard niet meer heel goed na 3 jaar, maar ik geen goed idee van de daadwerkelijke capaciteit omdat hem de laatste tijd voornamelijk thuis gebruik aan mijn bureau, de batterij dient eigenlijk alleen als UPS bij het verplaatsen en vervoeren, wat een paar keer per jaar is als ik ergens ter plekke een video moet bewerken.
Dan ben ik wel benieuwd waarom je thuis niet gewoon een mooie desktop gebruikt. Je kunt je render tijden daar waarschijnlijk mee halveren. Als je er niet op gamed en dus geen dure vidoekaart nodig hebt dan heb je al voor +- 800 euro een hele dikke render bak inlcusief raid 0 array van +- 400 MB/s sequential writes.

[Reactie gewijzigd op maandag 3 november 2014 10:27]


Door Tweakers user Johnny, maandag 3 november 2014 11:17

sdk1985 schreef op maandag 03 november 2014 @ 10:26:
[...]

Dan ben ik wel benieuwd waarom je thuis niet gewoon een mooie desktop gebruikt. Je kunt je render tijden daar waarschijnlijk mee halveren. Als je er niet op gamed en dus geen dure vidoekaart nodig hebt dan heb je al voor +- 800 euro een hele dikke render bak inlcusief raid 0 array van +- 400 MB/s sequential writes.
Omdat ik al een laptop heb met allerlei software en een bijbehorende workflow die voor mij goed genoeg werkt. Als ik over een paar jaar overstap op 4K en moet upgraden stap ik misschien over op een desktop met Linux met Cinelerra.

Door Tweakers user thaan, maandag 3 november 2014 14:31

Vnze schreef op maandag 03 november 2014 @ 10:24:
[...]


Dit. Als je graag een Apple wilt ga je gang. Niemand die je gaat tegenhouden en inderdaad het zijn mooie laptops. Zowel qua specs als design. Als je fan bent van OSX is er trouwens ook geen andere keuze.

MAAR een Dell / HP / Lenovo / ... Laptop in het 900+ segment is zeker wel te vergelijken met een Apple. Mijn HP Elite book voor mijn neus kost grofweg evenveel als een Macbook Air maar heeft een beter scherm en grotere SSD. Design is vergelijkbaar (welke moderne laptop is dat nu niet. Gaming spul daar gelaten) en prestaties ook. Van service moet Apple het blijkbaar ook niet hebben. Mijn oude Dell is buiten garantie 3 keer gerepareerd en daarna kosteloos vervangen!

Vergelijk je Macbook eens met de echte concurrentie ipv 400 euro Acer laptops. Je zal zien dat Apple niet meer zoveel voordelen heeft als sommige roepen. OS en design is smaak en voor sommige irrelevant, service is niet beter en prestaties ook niet. Waarom mogen we een Apple laptop dan niet vergelijken met een Windows laptop? Neerbuigend doen over Windows systemen als Applebezitter is niet bepaald beter dan het omgekeerde hoor.

Wees blij met je Apple maar aub doe niet alsof het superieur is omwille van een OS.

edit:
[...]
jij begint over bullshit argumenten maar dan stel je zelf zoiets? "Welke Volkswagen Golf voor onder ¤12.000 heeft betere specs dan mijn Golf '98?"

Als jij enkel Apple wilt goed, fijn voor jou ga je gang maar stop met dat neerbuigend gedoe en stop met het afschrijven van alle andere systemen als rommel gewoon omdat het jouw smaak niet is.
Ik heb afschuwelijke ervaring met Dell garantie: letterlijk een week buiten de 2 jaar garantie, en ze wilde er al niks meer mee te maken hebben. Heeft er verder niet zoveel mee te maken: bij elk bedrijf heb je goede én slechte ervaringen, heeft niet zoveel zin dat erbij te halen, vandaar dat ik ook zei dat ik niet op de service van Apple reken én die in het geval van de problemen bij deze MacBooks uiterst slecht was.

Ik ben geen extreme Apple fanboy en doe al helemaal niet neerbuigend: het is bloedirritant als iemand allerlei vergelijkingen maakt met Windows laptops als dat geen optie is, want nogmaals: ik wil OS X draaien.

Daarom snap ik ook niet waarom er steeds allerlei vergelijkingen met Windows machines worden gemaakt, is het ondertussen nog steeds niet duidelijk oid?

Het heeft niks te maken met superieur/beter, die discussie zal me een worst wezen, al gebruik je een typemachine, ieder z'n heug. Het is alleen raar om steeds vergelijkingen te maken die als een tang op een varken slaan.
De merken modellen die jij nu noemt zijn voor jóúw misschien te vergelijken, want jij kijkt wellicht alleen naar de specs en niet het OS. Voor mij zijn ze absoluut niet te vergelijken; ze draaien geen OS X. Ook dat had ik al gezegd..

Al pak je een ¤3500+ extreem snelle Dell: vergelijking kun je misschien leuk voor jezelf maken, maar niet voor iemand die niet met Windows wilt werken.

Ik snap niet zo goed wat je komt ranten in een Tweakblog die gaat over het redden van oude MacBooks met mensen die hun oude MacBook graag willen reanimeren omdat ze geen alternatieven kunnen vinden in de huidige lineup van MacBooks..

Door Tweakers user MedionAkoya, maandag 3 november 2014 21:38

Tja, bekijk het positief, dat het te repareren is. :o
Ik heb thuis zelf een Dell Vostro 1720 met nVidia GPU liggen.
Nu blijkt dat Dell de nVidia-GPU naast de Intel-GPU heeft gesoldeerd.
(nVidia + Intel = 2 ingebouwde GPU's op één moederbord _/-\o_ )
Dus als nVidia GPU stuk gaat kan ik verder met Intel GPU. 8-)

[Reactie gewijzigd op maandag 3 november 2014 21:39]


Door Tweakers user JSBars, dinsdag 4 november 2014 08:46

Ik heb het zelfde gehad met mijn 15" i7 macbook uit 2011. gelukkig had ik de 300 dollar bij voor apple care bij aanschaf toch neergeteld. netto resultaat was dat hij in dollars toen evenveel kostte als in euros hier. Ook GPU problemen, Apple deed eerst wat moeilijk, maar uiteindelijk hebben ze het hele moederbord vervangen. En dan krijg je mooi een gespecificeerde rekening, waar uiteindelijk onderaan wordt aangegeven dat je niks hoeft te betalen vanwege je apple care. In een klap die investering er dubbel uitgehaald dus :D

Door Tweakers user mauritso, dinsdag 4 november 2014 10:07

ik heb een 15 inch late 2011 MBP die gratis gerepareerd is (nieuw logic board), na het invullen van een nonconformiteits formulier heeft iCentre het netjes geregeld. Geweldige service (Hij was ook al eerder gevallen/uit elkaar gehaald dus ik had eigenlijk niet verwacht dat ze hem nog voor niets zouden repareren ook al is het een productiefout).

Door Tweakers user EektheMan, dinsdag 4 november 2014 11:17

coyote1980 schreef op zondag 02 november 2014 @ 16:42:
Niet gedaan? Ach ik zou er best even over nagedacht moeten hebben, maar als je met de hardware nog prima uit de voeten kunt dan is dit #WINNING op zoveel manieren.

Het is de huidige wegwerpcultuur die medeschuldig is aan het feit dat er tegenwoordig minder en minder ontworpen wordt om lang mee te gaan. Vroeger was het heel normaal dat je je oude apparaat liet repareren als er iets mee was. Vandaag de dag is het al snel 'pleur maar weg en koop maar een nieuwe'. Wat natuurlijk best jammer is, er moet extra veel geproduceerd en getransporteerd worden en extra afval verwerkt worden terwijl het apparaat met een reparatie weer prima is en voorgaande helemaal niet aan de orde is.
Over die wegwerpcultuur. Ik ben benieuwd wanneer dat nu begonnen is. Puur op PC gebied. Ik herinner me nog het pakje pleisters die ik moest meebrengen om het geheugen te vervangen van de iMacs(2001). Andere onderdelen vervangen was nog moeilijker tot onmogelijk. Op design won deze iMac vele prijzen, maar voor helpdeskmedewerkers waren deze machines op zowel hardware als software (OS9) gebied een nachtmerrie.
Ik denk dat voor mij bij die 2001 iMac de beslissing viel om Apple links te laten liggen. Toentertijd had ik het gevoel dat als dit bedrijfje succes krijgt ook andere hardwaremakers slecht recyclebare en weinig toekomstbestendige apparaten gingen maken om zo meer winst te creeren. Ik ging over op een boycot. Gek genoeg heeft mijn persoonlijke boycot niet gewerkt ;)

Zoals @thaan beschrijft gaat Apple steeds verder in het design stellen voor milieu/toekomstbestendigheid. Inmiddels hebben andere merken dit deels overgenomen. Het openen van laptops om hardware te upgraden/vervangen wordt je steeds moeilijker gemaakt.

Zijn de hardwareboeren schuldig aan deze verkwisting of zijn wij het toch zelf?

Als ik de hand in eigen boezem steek zie ik dat mijn 2001 Dell Latitude nog naar volle tevredenheid dagelijks dienst doet bij mijn schoonouders. Maar zelf heb ik sindsdien toch nog 4 laptops aangeschaft die allen op 1 na nog goed functioneren. Gaming is hier in principe schuldig aan, omdat ik geen upgrade bare PC bezit.

Uiteindelijk is het een beslissing die ieder voorzichzelf moet nemen, maar zoals thaan's post aangeeft bevorderen sommige hardwareboeren onnodig verspilling.

Tijd voor een Max Havelaar-achtig label voor toekomstbestendigheid voor PC hardware?

Door Tweakers user laurens0619, woensdag 5 november 2014 21:29

Ik snap die vergelijking ook nooit zo goed. Ik heb privé een macbook air 2012 en zakelijk een hp elitebook monster (16GB ram, touchscreen 4G modem erin etc...). Geloof dat die hp 1,5x zo duur is als mijn macbook

Als ik moet kiezen wordt het 100% mijn macbook. Ik wordt op die hp echt gek van: Touchscreen, standby wat niet altijd werkt, accu die zichzelf leegraakt in standby, windows 8 startscherm...., windows wat na 10 maanden niet meer vooruit te branden is....

specs zijn vele malen beter in de hp, het gaat om het geheel en dan wint, voor privé gebruik, voor mij de mac het :)
Een mac voor zakelijk gebruik zou voor mijn werkzaamheden weer ronduit kut zijn :P

[Reactie gewijzigd op woensdag 5 november 2014 21:31]


Door Tweakers user ChojinZ, vrijdag 7 november 2014 13:24

thaan schreef op maandag 03 november 2014 @ 14:31:
[...]


Ik ben geen extreme Apple fanboy en doe al helemaal niet neerbuigend: het is bloedirritant als iemand allerlei vergelijkingen maakt met Windows laptops als dat geen optie is, want nogmaals: ik wil OS X draaien.

Daarom snap ik ook niet waarom er steeds allerlei vergelijkingen met Windows machines worden gemaakt, is het ondertussen nog steeds niet duidelijk oid?
Wat een grapjas ben jij zeg.... Je begint notabene zelf met de hardware vergelijkingen tussen Apple en Windows based laptops!
Als dan aangetoond kan worden dat het verschil tussen hardware specs helemaal niet groot hoeft te zijn kom je vervolgens met het argument dat je enkel OS X wil draaien.
8)7

Door Tweakers user jctjepkema, dinsdag 11 november 2014 11:18

sebastius schreef op zondag 02 november 2014 @ 18:56:
[...]
Het lijkt een fix, maar het probleem schijnt niet te zitten in de soldeer-balletjes. Het zit in de verbinding tussen de chip en de die (dus tussen de balletjes en het daadwerkelijke chipje in de behuizing). Ook de 6770m zal kapot gaan :)
Juist niet, want het zit hem in de soldeertechniek met ongelode balletjes. Door het nu te vervangen door een met lood gevulde soldeer tin balletjes lost het probleem juist wel op want die kan die hitte wel aan.

Door Tweakers user nickyc, woensdag 12 november 2014 12:03

Ik raad mensen aan nu ik hetzelfde heb een laptop via mycom te kopen..
Dat zou ik doen tenminste, dan heb je in ieder geval 3 jaar garantie ipv dat gehannes bij de mac winkels...
Iemand nog ervaringen gehad met bovenstaande fix?

Door Tweakers user thaan, dinsdag 30 december 2014 19:57

nickyc schreef op woensdag 12 november 2014 @ 12:03:
Ik raad mensen aan nu ik hetzelfde heb een laptop via mycom te kopen..
Dat zou ik doen tenminste, dan heb je in ieder geval 3 jaar garantie ipv dat gehannes bij de mac winkels...
Iemand nog ervaringen gehad met bovenstaande fix?
Mijne komt dus bij de MyCom vandaan & ik heb zelfs op de bon 3 jaar garantie staan, maarja: ook dié is op een gegeven moment voorbij & dan heb je er niks meer aan ;)

Door Tom, zaterdag 17 september 2016 09:57

Een beetje mosterd na de maaltijd misschien, maar mijn MacBook Pro Laat 2011 is nu, Sept 2016, gratis gerepareerd.
Mede door de hitte van afgelopen weken is de mijne gestopt. Veel over dit onderwerp gelezen.
Ook hier. Het antwoord is dat Apple vanaf laat 2011 nog gratis de machines repareert, tot eind 2016.
Dus met gezwinde spoed je kapotte mac laten repareren.
Ik vind dit overigens een fijn mac'je omdat deze alles nog heeft: CD speler, firewire, ethernet. Alleen geen USB3.
Verder gebruik ik alles nog.

Door olaf ficker, woensdag 21 december 2016 00:07

drie maal onder de nul dan weer naar de top
drie maal onder de nul dan weer naar de top
driemaal onder de nul dan weer naar de top
driemaal onder de nul dan weer naar de top
driemaal onder de nul dan weer naar de top
driemaal onder de nul dan weer naar de top
driemaal onder de nul dan weer naar de top
driemaal onder de nul dan weer naar de top
driemaal onder de nul dan weer naar de top
driemaal onder de top dan weer naar de top
driemaal onder de top dan weer naar de top
driemaal onder de top dan weer naar de top
driemaal onder de top dan weer naar de top

Reactie formulier
(verplicht)
(verplicht, maar wordt niet getoond)
(optioneel)

Voer de code van onderstaand anti-spam plaatje in: